Bezpečné online nakupovanie

Žijeme v čase, kedy online nákupy využíva čoraz viac ľudí. Predsa len je to pohodlnejšie, vyberáme si z väčšieho sortimentu a porovnávame ceny bez toho, aby sme museli obehať všetky obchody osobne. Lenže kto nám zaručí bezpečnosť nášho nákupu? Internet podobne ako papier znesie veľa a preto je na nás, kde a za akých podmienok nakupujeme. Prezradíme vám niekoľko tipov, ako sa pri nákupe cez internet môžete prinajmenšom vyhnúť sklamaniu.

Čo nám zaručí bezpečné nakupovanie cez internet?

V prvom rade je dobré vedieť, s kým máte tú česť. Každý dobrý obchodník vie, že dôveru zákazníka si treba v prvom rade získať. Podľa zákona je povinný zverejniť názov, obchodné meno a sídlo (v prípade právnickej osoby meno, priezvisko, adresu) poskytovateľa služieb, daňové identifikačné číslo (IČO) – iba ak je platcom DPH, na jeho stránke ďalej nájdete emailovú adresu, telefónne číslo (kontaktné údaje sú veľmi dôležité), označenie registra, ktorý ho zapísal spolu s číslom zápisu a napokon aj názov a adresu orgánu dozoru, ktorému činnosť tohto poskytovateľa služieb podlieha. Dnes však existujú aj iné spoľahlivé zdroje a tými sú samotní zákazníci. Na internete ľahko nájdete mnohé recenzie na rôzne online predajne. Pozorne si všímajte aj webovú adresu. Ak po kliknutí na nejaký odkaz vás hneď niekam presmeruje, zbystrite pozornosť, môže ísť o malware. Sú to vírusy, ktoré môžu do vášho počítača nenápadne nainštalovať nežiaduci software.

Skôr než spustíte svoju internetovú nákupnú mániu, zabezpečte svoj počítač spoľahlivým antivírusovým programom. Zdá sa vám, že to akosi spolu nesúvisí? Práve internetoví zákazníci sú hlavnými cieľmi vírusov ako spyware, adware alebo phishing. Adware je ešte možné klasifikovať ako program slúžiaci „partizánskemu“ marketingu. Zväčša po nainštalovaní určitého komponentu šíri pop-up reklamy, prípadne vám podsúva stránky, ktoré ste ani nehľadali. Väčšie problémy spôsobuje spyware, ktorý po získaní prístupu do vášho počítača môže okrem činnosti podobným adwaru, zhromažďovať rôzne informácie či dokonca ukradnúť obrazové súbory. Spyware môže byť legitímny alebo nie, rozdiel je v tom, či ste s jeho inštaláciou súhlasili, alebo sa do vášho počítača nainštaloval bez vášho vedomia.

Verím, že každý inteligentný používateľ internetu vie, že nie je potrebné inštalovať do počítača všetko, čo nám stránky ponúkajú. Avšak v zásade platí, že termín spyware sa používa na opis nelegitímnej formy tohto softwaru. Takýto nežiadaný hosť môže ovplyvniť vaše online aktivity, okrem pop-up reklám a snahe presmerovať vás na iné stránky, znižuje výkon vášho systému a ak sa vám v počítači usadila celá rodinka spywarov, môže to dokonca urobiť niektoré systémy nepoužiteľnými.

Ak ste na svojom zabezpečenom počítači objavili online obchod so sortimentom, po ktorom vám srdce piští, predajca sa zdá byť po zverejnených údajoch seriózny, zamerajte sa na tovar. Pri nákupe musí predajca zákazníkovi poskytnúť všetky dôležité informácie o tovare alebo charaktere služby. Predsa len v prípade internetového obchodu absentuje možnosť výrobok vidieť, vyskúšať, preto sa snažte o ňom zistiť čo najviac z dostupných informácií. Obchodník je povinný zverejniť cenu aj vrátane DPH, prípadne iných poplatkov. Skôr, než si niečo objednáte, prečítajte si dodacie a platobné podmienky. Dôležité sú hlavne možnosti dopravy tovaru, cena za dopravu, ďalej spôsoby úhrady za tovar alebo služby, prípadne sa informujte kedy a za akých podmienok je možné od kúpnej zmluvy odstúpiť alebo tovar reklamovať.

Ak porovnávate ceny, nenechajte sa nachytať na nereálne sľuby predajcov. V prípade, že niečo vyzerá príliš dobre na to, aby to bolo skutočné, zväčša nasleduje veľké sklamanie. Ak na stránke internetového obchodu nájdete produkty s výraznou zľavou, text obsahuje pravopisné chyby alebo sú obrázky v zníženej kvalite, pravdepodobne ide o nekvalitné napodobeniny značkového tovaru.

Čo sa týka reklamácie, internetový predaj podlieha zákonu, ktorý umožňuje zákazníkovi odstúpenie od zmluvy a možnosť vrátenia tovaru do 14 dní, pretože ide o zmluvu uzavretú na diaľku. Každý internetový obchod však môže mať aj vlastné špecifické podmienky reklamácie a preto je dobré, oboznámiť sa s nimi vopred.

Nezabúdajte sa zaujímať o dobu dodania tovaru. Dobrá rada pre tých, ktorí nemajú s internetovým nakupovaním veľa skúseností – ak si nie ste istí spoľahlivosťou predajcu, neplaťte za tovar vopred! Radšej si tovar nechajte zaslať na dobierku alebo rovno navštívte odberné miesto osobne. Ak vám predajca nemôže tovar dodať, je povinný vás o tom do 14 dní informovať a vrátiť vám peniaze, ak ste už za tovar zaplatili.

Pri odosielaní citlivých informácií ako sú čísla platobných kariet a bankových účtov, vždy skontrolujte schému adresného riadku, mala by obsahovať https:// (v Google Chrome a Internet Explorer aj ikonu v podobe zámky). Ak sa adresa URL alebo názov webu v adresnom riadku zobrazí v zelenej farbe, prevádzkovateľ webovej stránky bol overený. PayPal, eBay, Battle.net, AOL a RuneScape patria medzi najbežnejšie ciele phishingu. Pri phishingu ide najčastejšie o email alebo aj sms správu, ktoré slúžia ako návnada. Prostredníctvom nej môže od vás niekto získať informácie potrebné na prístup k vášmu bankovému kontu a pod. Môže ísť o email, ktorý na prvý pohľad vyzerá, že je zaslaný z vašej banky. Pravdepodobne vám bude tvrdiť, že ide o problém s vaším účtom a preto je potrebné kliknúť na nejaký odkaz a informácie potvrdiť. Keď kliknete na falošný odkaz v správe, presmeruje vás na stránky zločinca, nie stránku banky. Pri zadaní všetkých údajov, ktoré od vás na stránke vyžadujú, ste sa chytili na háčik a všetky informácie môžu byť zneužité mnohorakým spôsobom. Pozor, táto schéma sa môže ľubovoľne obmieňať, preto je dobré, v prípade podobnej správy, telefonicky kontaktovať banku alebo inú spoločnosť, v mene ktorej bola správa odoslaná.

Pri online nákupoch vám odporúčame uprednostňovať internetové obchody registrované na Slovensku, pretože sa riadia slovenskou legislatívou a spadajú pod jurisdikciu Slovenskej republiky. V prípade problémov s porušením vašich práv zákazníka sa môžete obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, čo je určite ľahšie a spoľahlivejšie, než zháňať kontakt na príslušné spotrebiteľské centrum v krajine, kde je registrovaný zahraničný predajca.

Prajeme príjemné ničím nerušené nakupovanie!